tisdag 3 mars 2009

Gamla alster.

Jag har inte haft för mycket tid till kreativt arbete de senaste dagarna. Därför har här varit lite torrt om hemslöjd. Jag visar därför istället lite gamla alster.


Den första mattan jag vävde i gammelmormors vävstol.


Mer matta. Denna är virkad och inte färdig. Ligger hemma i Dalom och väntar på att jag ska komma och göra klart henne. Virkar ett par varv varje gång jag åker hem. Nej, som om det vore någon slags ritulal/tvångstanke...


Portmonä-påse i kläde som jag gjorde på slöjden i högstadiet. Sen fick jag bara G av sjöjdfröken som tyckte att jag inte hunnit med att göra tillräckligt mycket saker under läsåret. Jag har aldrig förlåtit henne! Alltså jag är bitter på riktigt.



(Ursäkta dålig bild) Min snickrade knoppbräda.

Melker och mamman har varit så duktiga och tränat på att ligga på mage idag. Mamman var så stolt och tyckte lillkillen var jätte dukig ända tills pappan kom hem och förstörde. Han hade varit på föreläsning i pediatrik, barns utveckling, och lärt sig allt vad en 4 månaders gosse bör kunna och inte kunna. Tydligen var vår son inte alls så duktig:( Jäkla ramar säger jag bara. Struntprat. Melker är bäst ingen protest!

Vi har också hunnit med att göra lite musli.

Fiberhavregryn
Rågflingor
Linfrön
Solroskärnor
Kokos
Hackad mandel
Hackade hasselnötter
Lite vatten med en sked honung att stänka över, rostas sedan i ugnen på ca 200 grader. Lätt som en plätt. Det jobbigaste är att hacka mandel och hasselnötter som helst vill spritta runt åt alla håll...

Simma lugnt, ingen stress!
/Lina

9 kommentarer:

  1. Gud vad roligt det är att bli imponerad. "Snygg matta, varma färger" tänkte jag förstrött. Men så ser jag sekunden senare att du har GJORT den. Och allt det där andra också! Fint, tjejen. Tvångsmattan ;-) blir ju superfin med det där gråa och vita.

    Tack för medkännande kommentar ang. ungar som vägrar sova på natten...


    Kram så länge, R

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt och inspirerande skapande! Jag får nog lära mig göra en egen knoppbräda av den här typen för jag lär nog aldrig hitta en på loppis!! Fast nu försöker jag hålla mig lugn och prova diverse kurer för att bli frisk!

    SvaraRadera
  3. Hej.Vad roligt när man hittar nya bloggar som verkligen ger det man tycker om..Jag hittade dig hos Karin L..Så jag länkar dig oxå om det är ok? Jag åter kommer..

    SvaraRadera
  4. Jasså så du hade sloroskärnor i müslin! Vad är det för någe måntro? =P Haha. Längtar tills i helgen nu! Jag tycker också att Melker är bäst ingen protest! =)
    Krama // Bacha

    SvaraRadera
  5. Hej. Min dotter rekommenderade mig att tassa in o se alla dina fina saker,det var massa flott, att du är så kreativ,tycker nog man inte sätter betyg efter hur mycket utan efter hur man fixar till sina saker på slöjden. Njut av ER lille kille,tiden går så fort. Virkade mattan kommer att bli topp, Lycka till med en kram.......

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vad du är duktig! vävt matta själv, virkar en sån där jättefin rund som jag letat efter med ljus och lykta och gjort en fin knopp hängare!
    Imponerad är jag!

    Sabla ramar om hur barn bör utvecklas och göra si och så... jag tycker på ren svenska att du ska skita i såna ramar och njuta av er fantastiska son!
    Så kan du hälsa sambon att han inte ska gå på såna kurser mer :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag fick 4 i betyg i bild när jag gick ut nian, och i gymnasiet fick jag typ U !!!i foto...det finns ju inte ens med på skalan...dessutom i ett ämne som jag gillade...saknades något poäng på ett prov , grr!

    KRAM FRÅN EN ANNAN BITTER

    SvaraRadera
  8. Nu är det städat även här hemma, känns väldigt bra även om det är dötrist att dammsuga, blää. Jag tycker också att din Melker är duktig!!!! Såg du Leila igår? Jag tyckte det var toppen. Kram Madeleine

    SvaraRadera
  9. Ja, precis, haha, jag skrev på ett ungefär vad det är för typ av program.. =) Det kan varmt rekommenderas om man gillar lantlig stil och lantliga miljöer. Lovely! Den där muslin låter himla god. Jag älskar filmjölk, dessvärre är det typ inte så bra för mig. Kram Madeleine

    SvaraRadera