måndag 9 mars 2009

Arbeta hemma, med pelargoner?

Äntligen har jag tagit mod till mig att klippa min Pelargon i köksfönstret. Jag vet ju att man måste göra det för att den ska bli fin till sommaren men det känns ju så synd att förstöra den. Den var ju så fin nu. Nu är det i alla fall gjort.




Tänkte försöka sätta de här skotten och se om de överlever. Vad tror ni, kan jag sätta dem direkt eller ska jag vänta tills de får rötter?





Se så tanig hon blev.



Denna morgon gick det verkligen upp för mig vad det är att arbeta i hemmet. Vara mammaledig kallas det. Ledig.
Det som gör mig mest arg är att det är så lätt att man som kvinna känner att man gör ett mindervärdigt arbete när man är hemma, tar hand om barn och hem. Hemmasysslor är ju något som är naturligt att göra, de ska gå av bara farten och "alla" gör dem varje dag för att de bara måste göras. Vi ser dem inte som en seriös sysselsättning, så som ett arbete.

Vad gör man då för att ändra denna inställning? Går det, eller är den så djupt rotad i oss? Nej jag tror att det går, men uppenbarligen är det svårt. Utan att jag vill känner jag ibland att jag inte GÖR något på dagarna. När jag tänker efter vet jag ju att jag Gör, men i detta sammanhang skulle det vara skönt om känslan ville komma före tanken!

Syster yster klagade på att vi inte hade några äggkoppar i helgen:) Jag köpte några på loppis såklart.




Olika modeller av vita äggkoppar med guld kanter.

Ska nu ta en kopp varmt och sätta mig ner och njuta av min alldeles lediga tid, eller...
Ha en fin dag!
/Lina

15 kommentarer:

  1. HEj du Lina! Jag hann aldrig svara dig i helgen, men här kommer svaret på Leilas tidning: följ länken hos mig så kan du beställa där! (Finns i inlägget om vita ranunkler).

    Det där med att vara hemma och ta hand om barn tycker jag också är så kluvet. Vissa dagar är underbara, speciellt nu när det börjar bli fint väder, man kan lägga upp dagen som man vill och njuta av solen. Andra dagar tycker jag det mest är blöjbyte, matlagning i olika former, stoppa i och ur tvättmaskiner och torktumlare och diskmaskin... en sak är säker i alla fall, det är en period som inte återkommer så många gånger i livet, och rätt som det är är den över. Sedan kan jag också säga att jag njuter mer av min föräldra"ledighet" nu andra gången än första. Men nu har jag kanske "vanan inne"... många tycker så, har jag märkt i alla fall.

    Pelargonskott kan man sätta i vatten och vänta på rötter på. Eller plantera i såjord, sätta en plastpåse runt om och se till att det står fuktigt. Jag brukar köra med vatten i glas. Det brukar gå bra.

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Hej o hopp.. Ne ledig är man då rakt inte när man är hemma.. finns alltid en massa saker som man ser som behöver göras. Gäller då att prioritera och njuta, av en liten Melker tex.. =). Dina pelargoner kommer att bli jättefina, jag lovar. Jag brukar sätta mina skott direkt men i sån där mossa man kan köpa för orchideér.. snurra lite våt mossa runt lilla sticklingen och så i fin jord så tar de sig på ett litet nafs.. för mig är det bästa sättet att få nya bebisar att ta sig.. Ha en skön dag, själv ligger jag i feber och tycker synd om mig.. suck.. =), men jag kan ju drömma mig tillbaka nån vecka och gotta mig i min semester.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar sätta mina direkt i fuktig såjord med påse över så det hålls fuktigt. Sen när de har rotat sej så planterar du om dem i rymliga krukor med pelargonjord! Funkar kanon för mej. Många tycker att rötterna blir lite vekare när man gör vattenskott. Jag vet inte för jag har inte provat det sättet då direktsådd har funkat fint än så länge!
    Kul att du kikade in på min blogg med!
    Kram
    Sigrid

    SvaraRadera
  4. Ooooh vilka fina äggkoppar! me like!
    Jag skulle också behöva klippa mina pelargoner, men det bär emot... måste ta tag i mig själv!

    Det är verkligen ett heltidsjobb att ta hand om hus och hem!
    Tycker det är synd och skam att det numera anses som "ingenting" att gå hemma och ta hand om familjen... förr ansågs ju det vara ett respektabelt och fint "yrke" att vara hemmafru... i USA för den delen är det ju fortfarande ganska utbrett med "hemmafruar" som sköter allt hemma.
    Det är dagens prestationsinriktade, överhypade samhälle som hela tiden stressar på att man ska prestera, prestera, prestera (hu, jag blir stressad bara jag skriver om det) som i förlängningen gör att människor stressar ihjäl sig och går in i väggen.

    Oj, där tog jag i ordentligt :)
    Summan av det hela i alla fall - det är ett riktigt jobb att vara hemma med barn och ta hand om familjen.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Tyvärr kan jag inget om pelargoner då jag är allergisk! Däremot är det även nu dags att beskära mina två små citronträd, det behövs också, men det känns ju som om man förstör dem..

    Klart att man även gör saker när man är hemma; du tar hand om ett barn bland annat! Men det verkar som om allt som inte innebär aktieutdelning ses som oviktigt..

    Jag börjar luta åt att avfärga pläden istället, det ska man visst också kunna göra. Det gör inget om pläden får ett lite mer blekt och "shabby" utseende. Jag kan tycka tt blommönstret är okej om jag får ner färgstyrkan lite.

    SvaraRadera
  6. Kanske du kan fixa mina blommor oxå som står halvdöda stackare i fönstret?!

    SvaraRadera
  7. Ja den kommer bli väldigt användbar! =) Tur att du fick mig att ta en vit!
    Jag ska själv jobba i helgen så det blir nog svårt att vara "sällskapsdam" även om jag hellre hade varit det!
    Nu ska jag sova och ni med antar jag! Sov så gott då!
    // kakka

    SvaraRadera
  8. Hej.Jag tror inte du är ensam att känna så.Jag är just nu arbetslös/ sjukskriven och ska vila får vila,men då kommer den där känslan av att bara vara är nått fult,och att jag som ändå bara är hemma borde....Tycker jag hade lättare att bara vara när jag va mamma ledig men det var så mysigt så då njöt jag nog mer.Så gör det njut av din lill kille..Och dina fina pelargoner,se nu fick jag dåligt samvete för mina står orörda ännu i sin gömma.Tror att jag borde fixa dom i morgon:)
    Kram till dig.Susanne I fare

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Nu har jag klippt ned pelargonerna (snyft) vad hårt det kändes...
    Nu är di små och ansade.
    Hoppas du får en fin dag!

    SvaraRadera
  10. Hej! Snygga äggkoppar. Vi skulle behöva nya. Jag har lyckats ta sönder allihop, trots att jag ytterst sällan äter ägg. Låt dina pelargoner få rötter först innan du planterar de små sötnosarna. Din roll som mammaledig ser jag som livsviktig.Jag förstår hur du känner med att du inte "gör" något. Men det känns att man ändå är som mest betydelsefull när man är mammaleidg. Du är liksom Melkers stora trygghet och länken till livet. Städning och matlagning är ibland svårt att känna resultat på. Maten tar slut fort och det blir snart dammigt igen.. Det är ett enda lönlöst hamsterhjul känns det som ibland, men ack så nödvändigt. Snart är det vår, då kan man vara utomhus mer, halleluja! Kram Madeleine

    SvaraRadera
  11. FöräldraLEDIG - moahaha.

    Enda sättet är att dela på den tiden. Så tror jag.

    Kram, Rana

    SvaraRadera
  12. Hej baby det verkar som om trenätet är nere, jag vill bara säga att det har blivit försenat här men att vi räknar med att folket gått här ifrån vid 22.

    ÄLSKAR DIG!!

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Känner igen det där med hemmajobb. Jag har ju mitt eget företag och allt går ihop, är liksom aldrig ledig. Och ändå kan det lätt kännas som om man inte gjort något. Fast man plockat och fixat hela dagen!
    Dax att klippa pelargoner alltså...men jag vet inte hur man ska göra med skotten.

    SvaraRadera
  14. Hej vänne ,,,har inte så mycket tid just nu men ville bara säga att du håller på och gör bra saker/kramisar
    ps. Ranunklen i fönstret är fin:) ds.

    SvaraRadera
  15. Tack.

    Visst gör du något Lina, du är mamma och du är ledig. En dag längre fram kommer du att tänka som så, Var blev den tiden av?

    Jag rotar mina pelargonskott i torvbriketter.

    Kram

    SvaraRadera