fredag 5 juni 2009

Borta och hemma.

Tänkte jag skulle skriva några rader varje dag, tre av dessa dagar här.

Dag ett.

Älskade och vår lilla ligger tätt, bredvid mig. De sover. Liten grön ullfilt och regnjackor på gräset, det fläktar i det varma och jag hör sirener, kanske för att minska romantiken. Vi är nedan det äldsta slottet på Irland (sades det). Dagen är fin, lugn, fåglarna pratar med oss och med varandra och jag sneglar över axeln. Ser min egen rumpa i tighta jeans, platt och utfluten (vill nästan säga utflyten, som i flyta, men det blir fel), tycker den ser ok snygg ut.
Jag petar bort en liten grön lus från Melkers öga, han rycker till, pappan rycker till. RÄDD för regnmolnen! Nej, det är ingen fara. Tar på sig en tunn randig tröja och somnar om. Jag upptäcker en fläck av pappa-dreggel på Melkers mössa (den är cool och kommer från Berlin), sen ler jag och lägger pennan bort.

Dag två.

Klantiga eller dåliga? oerfarna föräldrar. Filt i gräset idag igen. Melker sover nu. Sussande, matande, roande, road? gosande. Melker bajsar och mamman har ingen ren blöja med. Petar av bajset i gräset, sätter på samma blöja igen, inte ren och inte heller full av bajs. Lilla fina barn.

Vi byter ställe för skuggan blir för kall, det prasslar i torra löv, Någon är där, söker.

Äldre herre kommer fram till mig där jag sitter som en skräddare med sträckt rygg. Små rutor på kavajen och mustach. Han frågar om jag mediterar, kommer nära, för nära och sätter sig på huk. Äter munk ur prasslig påse och frågar om jag vill ha. Nej tack säger jag, jag är artig. Den äldre luter sig mot mig, ut med armarna och försöker krama om mig. Av reflex ryggar jag tillbaka. Rädd. Säger något som; nej, det är ok. Kan inte längre minnas. Men, jag gillar också att meditera! vill mannen berätta. Håller fram handen för att jag ska ta den, blundar. Jag tar den inte, kanske såg jag bara frågande ut, fortfarande rädd. Vi är mitt på dagen, i en park, utanför en kyrka av sten, Melker sover och jag är rädd för en främling. Brukar sällan känna så, naiv och godtrogen. Mannen tröttnar och går, tom prasslig påse i sin hand.

Dag tre.

Tredje dagen på filt i grönt gräs. Melker sover. Sover i skuggan av ny gammal Irlänsk barnvagn med trasigt hjul och utan broms. "Utan hjul och utan däck och motorn den är väck" Idag la vi våra händer på en sten av magi, eller evighet, minns inte.

Borta och hemma, nu är vi åter.

/Lina

13 kommentarer:

  1. vad fint skrivet!
    O vad Irland är vackert förresten! Kysste ni den där äckliga stenen i slottet på bilden? Jag kunde bra inte, trots att de sa man skulle få talets gåva...
    Ha en skön helg! :)

    SvaraRadera
  2. Kul att ni är tillbaka! Och att ni verkar haft det bra, trots bajsblöjor & mediterande gubbar :) Det går nog jätte bra med melkerpassningen på söndag. Vi hörs snart! Kram

    SvaraRadera
  3. Trevligt att ni du är tillbaka! Verkligen fint skrivet, vardagspoesi, verkligen, ha nu en fin helg. Sitter i valet och kvalet inför EU-valet, trots jag är en man med ganska bestämda åsikter så känns det som jag blir "lurad" hur jag än röstar, men jag kommer göra det!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vad fint du skriver om er vistelse i Irland!
    Och vilka fina bilder - Irland verkar underbart vackert, har alltid velat åka dit, men aldrig blivit av...

    Roligt med gubben... kulturkrock på högsta nivå, vi svenskar som är vana vid "vårat" utrymme och kärvänlig irländsk farbor.. hi, hi! (fast, du tyckte såklart inte att det var lika roligt då som jag tyckte det var att läsa om det).

    Välkomna hem! hoppas ni får en trevlig helg,
    Kram Anne

    SvaraRadera
  5. Hej min vän. Skönt att du är tillbaka, här! Det spelar inte så stor roll vart, har saknat dig. Irland kanske påverkar en på det poetiska planet? Har alltid önskat mig dit. Synd bara att jag inte tog chansen medans bror min har bott där, nu håller han nog på att packa för flytten till våran lilla Ö,där i norr. Det ser ut som om Ni har fått en fin vistelse. Många många kramisar, hoppas ni får en trevlig Nationaldag!!

    SvaraRadera
  6. Välkomna hem från eran resa. Hoppas ni har haft det bra (det ser så ut). Jätte fint skrivet och härliga bilder. Ge den lille resvane en stor kram.

    SvaraRadera
  7. SÅ fint skrivet och beskrivet:)
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  8. Hänförande bilder!

    Ta hand om er!

    Kram

    Flisan

    SvaraRadera
  9. Så fina kort! Har alltid velat åka till Irland...
    Ha det bra/ Helena

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. (Jag tog bort inlägget ovan, det blev supervimsigt. Skiver om.)

    En njutning att läsa ditt inlägg. Och vilka bilder!

    Läser med ett snett leende om blöjbrist. Mkt bekant.

    Men himla gubbe som ska störa friden!! Ibland svårt att avgöra om de är äckel eller om det är man själv som är snål och misstänksam. Säger dock: man får gå på magkänslan. Bort med munkprasselgubbar som kommer för nära!!!

    Haha, när jag skrev mitt pytteinlägg om gamla kladdtider som äntligen är över, tänkte jag på just dig - att du säkert just har kommit in i dem. Hehe, kära. (Skrattet är varmt.)

    På midsommar ska vi till Uppsala till Foto-Karin och Exponerings-Niklas. Ser att du bor i Uppsala... *börjar fantisera* Är du/ni hemma..?

    PoK, Rana

    SvaraRadera
  12. Sitter en stund med min Frus blogg Pockethexorna och skriver en rad som "gästskribent" har nu en liten undran när det gäller namn.
    Fruns blogg heter ju Pockethexorna hittade ett annat gäng på nätet som kallar sin sajt för bokhora.se är det trevligt egentligen eller är det jag som är fördumsfull?
    Självklart så har de valt ordet Bokhora för att väcka uppmärksamhet och visst de har lyckats eftersom jag nu nämner deras namn!
    Som sagt bara en stilla undran!
    En fortsatt fin helg önskar Peter Olofsson!

    SvaraRadera