onsdag 22 april 2009

Hjälp mig!

Slank in på ett par loppisar igår, hittade bland annat denna...


Enkel träram med många små spikar på varje kortsida.

Jag antar att ramen skall användas till någon slags vävning, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Tänkte testa, göra på mitt sätt, men det skulle vara bra med tips och råd! Hur ska man varpa? Tråd? Allt är välkommet! Tänkte även slå en liten pling till mormor:)

Måste visa ytterligare inköp.


Skrivbordslampa modell klassisk. Älskar dessa lampor! Så otroligt praktiska. I brist på annan plats sitter denna nu i vardagsrumsfönstret (kanske inte idealiskt:)). Lyser upp min pysselhörna i soffan. Nöjd!

Fin dag till er alla!

/Lina

9 kommentarer:

  1. Hej Lina!
    Klart jag hjälper till om jag kan.
    Det är en ram för bildvävning, men jag är ingen expert på den tekniken.
    Jag skulle varpa med mattvarp (kanske den tunnare varianten) och väva med ullgarn, men det går nog att eperimentera hur mycket som helst. Det brukar alltid finnas böcker om bildvävning på loppisar, annars har de säkert någonting på biblioteket om du vill läsa på.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Smiter in lite på rasten hos dig.. Jodå det är en bildvävningsram. Spikarna använder du som varphjälpmedel, vira mattvarp i valfri tjocklek från ena sidan till andra. Viktigt att börja vid samma spikpar så det blir rakt. Sen kan du väva några rader med mattvarpen för att få en stadkant en bit upp från ena kanten ca 10 cm.. och sen är det bara att skapa.. finast blir nog med olika ullgarner men blanda gärna.. Oj gisses så länge sedan jag höll på med detta, gick kvällskurser i ett par år riktigt kul. Ha en bra dag och det är bara o köra igång, kram Monica

    SvaraRadera
  3. Jag har också en liknande lampa som är perfekt för mina kreativa stunder i soffan. Man måste ju se ordentligt!

    SvaraRadera
  4. Snygg lampa och mysig pysselhörna!

    SvaraRadera
  5. Vad mycket fint du gjort! Kul att du döpt bloggen efter lite "dalmål". Härstammar själv från Älvdalen, men kan inte ett ord "dalska"... :)Fint är det iaf!

    SvaraRadera
  6. Fiiin lampa!
    Ska bli skojigt att se om du lyckas få till det med "ramen".
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  7. spännande! har dessvärre inget att komma med när det gäller vävning... men det ska bli intressant att följa det du gör av ramen, för du lägger väl upp bilder? :)

    SvaraRadera
  8. Jag trodde att det var en sådan där ram man har för att sätta upp bildvävar eller när man gör större broderier..? Jag har också varit på loppis idag, och förälskade mig i två stolar där.. efter tre sekunders fundernade fick de följa med mig hem!!

    Ja, det får nog bli så att metallskålen får vara som den är, metallfärgen är nog underfärgen som kommit fram, så den går nog inte att få bort.. ;-)

    SvaraRadera
  9. Hej, jag har inte mycket att tillföra de två första kommentarerna. Jag har sett att man kan knyta fast metalstickor eller dylikt i ytterkanterna för att stödja lite så att inte ytterkanterna buktar in. Säg till om du behöver lite mattvarp för att testvarpa så kan jag skicka några testmetrar. Trasor kan du också testa med. Fixa en grovnål/sticka att trä garn och trasor med. Ser fram emot att se vad du hittar på.
    Tygrosen du gjorde är helt underbar!

    Lycka till,
    Viktoria

    SvaraRadera