onsdag 3 november 2010

Gertrud.

Det här är Gertrud.

Gertrud arbetar på industri, det har hon gjort hela sitt liv, och hon stortrivs.

Varje morgon tar hon bussen till jobbet, sätter sig alltid längst fram och ställer väskan i knät

ifall någon skulle vilja sätta sig bredvid.

Sen sitter hon där, äter limpsmörgås och är noga med att inte spilla smulor omkring sig.

Hon är snäll Gertrud.

Nöjd med livet.

Allra bäst tycker hon om att kyssas,

med sina stora röda läppar.

Det händer väl ibland.

Hon har inga barn eller barnbarn, och hon är inte en sån som handarbetar framför tv:n om kvällarna.

Schack, hon är bra på schack,

men tycker det är otäckt att se nyheterna. Det fångar henne för mycket, vrider hårt om hjärtat, och sånt orkar hon inte med på äldre dar.

Gertrud är dansant. Speciellt om sommaren. Då bär hon långa blommiga kjolar och lockar håret lagom till helgen.

Ibland känner hon sig ensam, fäller en tår när hon ser någon sorglig film,

men biter snart ihop.

Det är så hon gör.

(Fingerdocka av vadmal och bomullstyg, broderi av lin, ylle och silkestråd.)

/Lina

6 kommentarer:

  1. sån rar och tuff Gertrud. Hon har båda fötterna på jorden hon! Fin är hon också!

    SvaraRadera
  2. :-) En solstråle i det gråa och regniga... Tack!
    /Karin

    SvaraRadera
  3. Jag har en likhet med denna varelse...just nu iaf. Jag gillar in te heller titta på nyheterna... Kärlek till er!

    SvaraRadera
  4. I oss alla bor en liten Gertrud. Att vara sådär lagom bara. Inte sticka ut. Vissa dagar.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar få en speciell känsla när jag träffar på kreativa personer. Den känslan har jag nu :) Det är känslan av att världen inte är en så tokig plats att leva i, trots allt. Fantasi och medmänsklighet är viktiga egenskaper. Ni verkar vara två som besitter dem. Gertrud å du...
    Tack för smilet som inte vill lämna min mungipa.

    mvh helena

    SvaraRadera