onsdag 29 september 2010

Slipsgubbe.



Älsklingens slipsgubbe. Står på en hylla i vårt kök, blickar ut över oss och kaos, skratt och gråt och mat
och tomma mjölklitrar som droppar av, torkar sig.
Finklädd med slips. Finklädd för oss.


Jag är villrådig idag, vad blir det av?

(Gubben finns att köpa på Mora Hemslöjd, obs. ej tillverkad av mig.
Och du som var anonym, du gladde mig med din kommentar!)


/Lina

måndag 27 september 2010

Täljda pinne.


Täljd pinne på mormorsrutor.
Målad med linoljefärg.


/Lina

måndag 20 september 2010

Ebbas filt.



Och jag avundas hennes slit, flinka, flitiga fingrar.
Noga, med stil och skicklighet
.
Jag vet hur hon satt om kvällarna, kanske en kaffekopp och något program.
I tysthet och glasögon på. Det är så det blir.

Den ska lekas med, värmas av, gömmas under och kanske verka taket till en koja.
Jag ska se och minnas, glädjas om igen.


Ebba har fått en filt av sin gammelmormor.

/Lina

onsdag 15 september 2010

Vändes världen.

Å tänk så vi ska elda.
Ebba i vårt kommande hem, virad i finaste filten.


Jag brygger te idag, men glömmer att dricka innan koppen kallnat. Det skiner höstsol och jag ska göra så mycket. Måla och fejja, andas friskt
och kanske klä mig först.


Det är lustigt hur saker blir och livet lever. Utan att tänka efter, som sagt, och utan att ta ett enda beslut vändes världen för oss, något nytt, något bra
hoppas vi.


Saker blir.


/Lina

tisdag 14 september 2010

Tvära kast.

Tvära kast åter. Vi gör utan att tänka.
Det går fort och undan och i November flyttar vi igen.
Cirka milen utanför Uppsala.

/Lina

måndag 6 september 2010

Men vi åt middag med varann.

Jag hittar tallkottar varstans i vårt hem. Och på köksbordet står en snoppad pelargon i nån trendig vas. Titta! Sa han stolt, och blev osäker när vi inte utbrast -ja, men oj! med glada miner som vi brukar.
Men vi luktade på den sen, och satte den i vas.
Idag läser vi tidningar tillsammans på gården.
Det står tomma koppar på vårt bord och runtom ligger rena kläder i högar. Inte vek vi dem idag heller.
Men vi åt middag med varann och pratade om första dagen på förskolan. Bakade en kaka och bjöd morfar på fika.

/Lina

fredag 3 september 2010

Draperi.



Draperi mellan våra rum. Rakt och enkelt, utan krusidull.
Bomullstyg med mönster och grönt.

/Lina

onsdag 1 september 2010

Ligga lågt.

Jag åker långväga,
möter människor som värmer mig.
Kommer hem igen, med smutstvätt
och nya beslut i väskan.
Orkar inte packa upp med det samma, låter väskan ligga och drälla
bland allt skräp vi drar in under skorna.

Jag ligger lågt ett tag, väntar på tid och lust.
Tack till er som hälsar på.

/Lina

måndag 23 augusti 2010

Mer för lavendel.



Två puffar färdiga.
Fulla av färg och lavendel.


Tack snälla du som sände mig blomster!


/Lina

torsdag 19 augusti 2010

Lavendelpuff.

Liten lavendelpuff.
Sydd som ett örngott med kavelfrans i ena kanten.
Vadmal i vitt och orange, svart broderi.

Väntar på innehåll.

/Lina

tisdag 17 augusti 2010

Klädd stomme.

Stomme till något nytt.
Klädd med trasor i vitt och grönt.


/Lina

fredag 13 augusti 2010

Pinnar på gång.



Jag snickrar och täljer, pinnar på gång.
Målar och väntar på färgen.
Funderar över framtid, väger för och emot. Gör en ateljé i stugan bredvid, tills vidare, tids nog.
En dag.

/Lina

tisdag 3 augusti 2010

Mors krona.



Mors krona i blandteknik.
Textil och trådslöjd, pärlor och plös.
Krona till mor, i svart och enstaka färg.

Tack alla ni fina, som ger mig uppmuntran och beröm, självförtroende och inspiration. Jag läser allt och insuper varteviga ord. Det värmer så fantastiskt skönt. Speciellt de dagar som är grå, lite för grå för att jag ska våga tro på mig själv.

/Lina

söndag 1 augusti 2010

Svarta stolar & Adam.



Målat köksstolar svarta.
Och fyndat Adam på auktion. Fem koppar och sju fat för ynka tvåhundring.
Jag är nöjd, och kaffet smakar,
ännu bättre te.
Ikväll plockar vi hallon på vår gård,
och jag undrar tyst
varför jag någonsin tvivlat på livet.

/Lina

lördag 31 juli 2010

Slåss.

Jo visst gör jag,
men slåss mot tiden och känslan.
Ebba klingar muntert,
och Melker hjälper morfar,
och mamman tappar håret
igen.

/Lina

fredag 23 juli 2010

Bord i kvällssol.

Lutar bord i kvällssol. Envetna färg, och knott som svärmar.

/Lina

torsdag 22 juli 2010

Mamma.

Så himla mycket mamma torkar hon köksbord insmort med yoghurt.
Så himla mycket mamma har hon mascara som gråblå skuggor under ögonen. Kvar från dagen innan då hon struntade i att tvätta sig.
Så himla mycket mamma glömmer hon sig själv,
stretar för att hålla axlarna nere.
Drick stora glas med vatten! Annars sinar mjölken, det vet du väl?
Så himla mycket mamma vill hon hämta barnen där de sover i dina sängar,
krama dem en extra gång. Få dem förstå hur mycket hon älskar.
Så himla mycket mamma har hon strimmor på magen och inga kläder som passar, amningsplagg, har man det?
Byxor.
Så himla mycket mamma har hon fortfarande för långa tånaglar,
glömde klippa dem idag med.
Imorgon. Mamma.

(Mor, idag är det din dag, jag vet hur du kämpat och älskat. Grattis.)

/Lina

fredag 16 juli 2010

På en filt på gården.

Jag köpte en bok på affären idag. Tog den i farten och lusten. Lagom trött och lagom ledsen. En kortvuxen gubbe böjer sig mot Ebba och pratar med sin ljusaste röst. Han är söt och gör mig gladare.
Sen ligger vi på en filt på gården jag och Ebba, tätt. Jag läser sanningsrader och gråter lite för att livet känns fint
och för att allt är framför mig och för att jag nog är bra och för att det ordnar sig.
Inget är perfekt, jag vill ha det så.
Äter yoghurt och mackor till middag, med silversked, de är mjukare än andra skedar. Rumsvarm tomat på bröd och smör och ost, de är godare än andra tomater. Spiller lite och bryr mig inte.
Det är fredag, och jag är ensam,
idag vill jag ha det så.

/Lina

onsdag 14 juli 2010

Ramar.


Ramar för framtida foton. Följde mig hem från vännen igår. Svart och guld och propert par. Jag lovar byta ut dem snarast.
Fick en lapp på mitt köksbord i morse, från någon som gått i tidiga timmar. Blir det en bra dag då? Med början så fint.

/Lina

/Lina

Sommarkrona.

Och här hänger hon inomhus.

Lillfisen är på semester, och vi saknar honom!
Ingen som säger bäbba, eller bapp, eller ber snällt om att få titta på puuuh. Ingen som ligger sommarsvettig i sin säng och smackar. Ingen som kramas och skrattar och gråter. Ingen som dansar på gården iklädd endast blöja, med sin keyboard i stadigt grepp.

Tur att han har det så fint!

Vi äter äggmackor och letar hus.

/Lina